El blog de Jaume Alonso-Cuevillas: 8/11/09 - 15/11/09

dijous, 12 de novembre del 2009

¿Democràcia als partits polítics?

En una entrada anterior, advocaba per les llistes obertes, destacant, com un del principals arguments a favor d'aquest sistema, que l'actual sistema de llistes tancades elaborades per la direcció del partit dificulta la democràcia interna de l'organització, doncs ja és sabut que "el que se mueve, no sale en la foto". I, per tant, molt professioanls de la política pensen que potser millor estar calladets no sigui que una opinió crítica els descavalqui del seu status.

La darrera mostra que personalment m'ha escandalitzat, tot i que no he llegit ni sentit encara reflexions crítiques, són unes declaracions del President Montilla, entenem que com a Primer Secretari del PSC, dient que ja té decidit qui serà el proper alcalde de Santa Coloma de Gramanet, però que encara no ho vol dir! Em sorprén que el President Montilla, que sempre mesura les seves declaracions, hagi pogut fer una afirmació que, entenc, no només evidencia la manca de veritable democràcia al sí del seu partit, sinó un nul respecte cap el sistema institucional, doncs potser els regidors d'aquest municipi (del PSC i dels altres partits) haurien de dir quelcom al respecte.

dimecres, 11 de novembre del 2009

El finançament dels partits polítics

Ara que el tema està de tanta actualitat, potser convé recordar el contingut de una Jornada de treball sobre "El finçament dels partits polítics", impulsada pel llavors President del Parlament, celebrada al Parlament el 6 de juliol de 2000 i publicada després com a llibre.

Adjunto el principals links:

Tapa: http://docs.google.com/Doc?docid=0ARFW95NPG-tqZDh6Nm1qc18zcTlwemJmZHo&hl=es

ISBN: http://docs.google.com/Doc?docid=0ARFW95NPG-tqZDh6Nm1qc183NThma3gyOXM&hl=es

Índex: http://docs.google.com/Doc?docid=0ARFW95NPG-tqZDh6Nm1qc185YzZxamo4Z2Y&hl=es



Ignoro si encara es pot trobar (imagino que sí), però si algú té interés per algun treball no té mésque demanar-m'ho.

¿LISTAS ABIERTAS O LISTAS 'DESBLOQUEADAS'?

El Parlament de Catalunya ha encargado un primer borrador de lo que debe ser la futura Ley Electoral catalana.Según se ha podido saber, en él se aboga por las llamadas "listas desbloqueadas". Significa que los electores podrán primar a un concreto candidato por encima de otros que ocupen lugares anteriores en la lista elaborada por el partido o coalición.

Sin duda es un (tímido) avance, pero, ya puestos, ¿por qué no introducir directamente las listas abiertas?

Puedo dar fe de que a los aparatos de los partidos no les entusiasma nada la idea. Lo pude comprobar personalemnte cuando, como presidente de la Intercolegial de Catalunya (es decir, en representación de los distintos Colegios Profesionales), comparecí ante la comisión redactora del entonces proyecto de nuevo Estatut. La propuesta no agradó nada a Sus Señorías.

Sin embargo, me mantengo firmemente convencido de la bondad del sistema. Que cada Diputado sepa que debe votar siempre en conciencia y que los electores le premiarán o castigarán por sus personales posicionamientos. Basta ya de la llamada "disciplina de voto", contraria a los más elementales principios democráticos.

Sé que los dirigentes de los partidos no estarán por la labor, pero hoy, que nuestros políticos tienen permanentemente en la boca grandilocuentes discursos sobre la necesaria 'regeneración democrática' como pócima mágica para luchar contra la 'desafección ciudadana' (léase, cabreo mayúsculo del personal), basta ya de solemnes y vacías proclamas. Fets, no paraules!

Estoy convencido de que, piensen lo que los dirigentes de los partidos (y, digan lo que digan, que no suele coincidir), una amplia mayoría de la ciudadanía sí se mostraría favorable a las listas abiertas, como primer paso de verdad hacia esa por todos pretendida regeneración democrática.

Señorías, Legisladores, ¡queremos listas abiertas ya!